Fangstdagbok
Eltsjøen
24/4 -11. Trysil-cup dag 2 på Eltsjøen.
Ca 65 deltok i like flott påskevær som på dag 1 hvor over 100 startet. Mange fra Sverige begge dager. De forsynte seg godt av premiebordet.
 Selv deltok jeg bare i dag. Er godt fornøyd med 2,7 kg og 8 pr. i veteranklassen. Jeg fisket mellom holmene på østsiden. Benyttet samme gullmyskaen som på Ulvsjøen forrige søndag. Fisket var naturligvis tregere enn på lørdag. Ikke bra med 2 dager på en så liten sjø.
 Isen var tvilsom, så forsiktighet måtte utøves.
Jeg så bare èn som måtte tømme støvlene.
 Cupen ble vunnet av Folke Andersson med Emil Broberg og Jim Bekken på plassene etter. Folke fisket meget jevnt, og med 6897g(6 pl.) på lørdag og 6843g(2 pl.) på søndag ble det plass-siffer 8(6+2) og seier.Grattis!
 Bilder av vinnerne på søndag ligger på siden "Eltsjøen" som dere finner i margen. Alle resultatene finner dere på Raufjøringens side.
 Tradisjonen tro var cupen avslutning på pilkesesongen (blir nok en tidligere dato neste år). Snippene til kaffen var byttet ut med kjeks. Dagens andre overraskelse: Pølse og brød servert av 2 unge pene damer!
 Dette ble min 47 konk. denne vinteren og nå venter andre "plikter", men jeg håper sommeren går fort!
 Takk til dere alle for trivelige dager og nappetak! GOD SOMMER!
MINE NESTE KONKURRANSER og AKTIVITETER:

Ingen aktiviteter er planlagt.

Søndre Ulvsjøen i Trysil
17/4 -11. Søndre Ulvsjøen i Trysil. Det siste av 3 stevner i Mormyshka-cupen 2011.  Bilder er lagt ut på siden "Søndre Ulvsjøen" i margen.

Takk til Trysil SFK som tok over dette stevnet pga dårlig is på Prestegårdstjernet.
 20 stk. deltok i flott påskevær på dette fiskerike vannet som jeg,- og mange andre, klaget på for noen år siden. Jeg skal ikke klage mer! Masse mort, og stor og villig abbor var det i dag. Noen ble for store. 0,12 og 0,14 holdt ikke for meg. Men kan ikke klage på 6,4 kg på 2,5 time som andre runde varte.
 Bare èn liten mort, resten bitevillig abbor.  Moro at det holdt til seier i Veteranklassen, og fordi trysilingene er gode fiskere er det bestandig ekstra moro å slå dem på hjemmebane!  Første runde på 2,5 time fikk jeg 1,5 kg, da var det mest mort. Brukte en 6-kant gull-myska hele dagen(3 stk. forsvant). Agnet forsiktig første runden, men i andre runde gikk jeg over til full krok med maggot og larver. Da holdt morten seg unna mens abboren lot seg friste! Flaks? Uansett moro etter en dårlig sesong for meg.
 Det nedre laget med is var greit nok i dag, men ikke om noen dager. 10 cm overvann med is som vi tråkket gjennom på noen områder. Vi måtte benytte ei brygge som utgangssted og rundt den så vi tydelig at èn dag med påskevær tæret kraftig på isen langs land.
 Resultatene kommer på Raufjøringens sider snart lover Trysil SFK.
Det tar litt tid å regne ut sluttstillingen av hele cupen.
Røgden, svensk side.

9/4 -11. Røgden/Röjden på svensk side. Arr.: Östmarks fiskevårdsförening.
95 påmeldte i flott, men "luftig" vær. Isen var grei nok der det var is, men det var også mange råker med åpent vann! Pluss store områder med 20-25 cm overvann med is på som ikke holdt, og da blir man usikker. Tror også de fleste kunne tenkt seg 4 timers konkurranse i stedet for 3.
Arrangørene gjør hvert år en kjempejobb med å skaffe premier til Alle! Og 1000,-kr til beste mann og det samme til beste kvinne, pluss 500,-kr til den beste i Ungdomsklassen bør "friste" enda flere til denne årlige konken. Men, for hvis jeg oppfattet rett, så var en billig pilkestikke den eneste gevinsten på loddsalget til kr 10,- pr. lodd, så styr unna loddkjøp neste år!
Fisken sto på noen få plasser i dag. Utfordringen var å finne plassene. Jeg fant ingen, derimot fant jeg mange "tomme" hull! Jeg virret som vanlig rundt der det ikke fantes fisk. Og endte opp med 299 g. Det var nok morten som reddet de fleste med høy vekt. Og mest av alle fikk unge Emil Kindberg med 4,8 kg.
 Grattis!

Humsjön og KM for SFK Väst
3/4 -11. Humsjönappet og KM for SFK Väst.
Beklager.Pga. PC-problemer og rep.i 5 dager kommer dette innlegget først i dag(6/4).
72 påmeldte i nappet. Hvor mange som deltok i det innlagte KM vet jeg ikke.
Dagen begynte med regn og tåke, som ble bedre etter hvert. Fisken var villig den, men sto for det meste på 8 - 12 m dyp. Tafs og myska var best.
Jeg begynte nordvest på sjøen. Mange hull med lite fisk. Hadde vel ca halv kilo etter nærmere 3 timer. Pakket ihop der og forsvant inn i tåkehavet mot en plass hvor det pleier å sitte noen. Joda, der var det folk. Byttet fra rød til hvit maggot på tafsen. Det burde jeg gjort 3 timer tidligere! Tok ca 1,5 kg siste timen der på 10 m dyp. Bra is, men noe overvann på deler av sjøen. Ble 1933 g til slutt som holdt til 20:e plass av 53 i herreklassen(ingen veteranklasse). I KM ble jeg nr. 3 i HV. Torild Langerud vant dameklassen og Yngve Ehrencrona herreklassen. Fullstendig res.liste for Humsjönappet her: www.teamvidarssafir.blogspot.com og www.sfktrekroken.se

Res. KM kommer trolig på siden til SFK Väst.
Neste konkurranse blir på Røgden(svensk side) 9/4 kl. 10 - 13.
Vällen. Onsdagspimpel og grilling.
30/3 -11. Vällen. Onsdagspimpel og grilling. Rekordmange 62 påmeldte denne herlige vårdagen. Fangstene ble moderate, men hva gjør vel det på en slik dag?
 Kalle fortjente disse perfekte forholdene på denne vellykkede festen han gjorde istand til oss. Han gjør en kjempejobb uke etter uke, år etter år for at vi skal få dyrke vår hobby!
 4 timer pilking ble til 4 timers leting etter bitevillig fisk. Som den 22/3 fikk noen også i dag lov til å løfte på de rognstinne "purkene", men de ville fremdeles ikke "hilse på". Størst abbor fikk Östen Gustavsson med en på nesten 500 g.
 Grillingen, som vanligvis er avslutning på onsdagspimpeln, ble avviklet i dag. Men hvis isene holder seg gode kan det kanskje bli forlenget sesong?
 Fullstendig resultatliste finner dere her: www.sfktrekroken.se og på www.teamvidarssafir.blogspot.com

Backsjön, Gunnarskog
29/3 -11. Backsjön. Årets siste tirsdagspimpel ble avviklet i flott vær med 41 deltakere fra Sverige og Norge. Takk til dere gode naboer for at vi får være med på disse trivelige og uhøytidelige konkurransene i Sverige! Vi har noe å lære av dere.
 For en gangs skyld gikk jeg bare 50 meter og satte meg. Fikk faktisk 1 kg første timen der. Så en dårlig periode. På vei over til andre siden "mellomlandet" jeg på midtgrunna hvor det satt 6 stk. fra før. Borret ett hull der som var tomt. Måtte lete litt på andre siden før jeg fant fisk på 5 - 8 meter, men det var smått. Hadde på ei gjedde som falt av. Trolig på ca 2 kg. Ble 2240 g abbor til slutt.
 Den største i dag ble tatt på midtgrunna av Per Karlsson som også mistet en som var større pluss en annen stor. Tror jeg vil prøve der neste år! Fin sjø med lovende fiskeplasser. Føret og isen var perfekt. Litt vind som ikke sjenerte meg. Det var god spredning av fiskerne over hele sjøen.
Alle resultatene finner dere på ene bildet.

Värmeln ved Edane.
27/3 -11. Värmeln, Edane. Arr.: Jössefiskarna. ENDELIG en 5-timers konk.! Og ENDELIG en premie, pluss 2 gevinster på utlodningen!
Dagen begynte med sol og fint vær, men det var meldt vind og muligheter for snøbyger. Vinden fikk vi til fulle merke, og den var kald. Snøbygene var synlige i åsene da jeg var på vei hjem.
109 påmeldte inkl. mange nordmenn må sies å være bra. Bra var føret på isen også. Noe dårligere under. Vinnervekt på over 6 kg er godkjent, men de fleste hadde under 3 kg og det er vel svakt på 5 timer.
Jeg gikk ca 30 min. til en "lovende" plass ved Skorvön. 4 abborer etter 2 timer. Flyttet til nordenden av Lövön. Der var det fisk, men det måtte letes, og letes mye. Ble 2076 g tilslutt og det holdt til 7:e plass og premie i ÄHV. Med "steinslipt" bor ble det et slit. Åge R. har tatt over slipingen før hardkjøret på Backsjön på tirsdag.

Einafjorden og Jarenvannet
24/3 -11. Einafjorden og Jarenvannet. Jeg og en til på privattur med sikfiske som mål. Sol, 2-3 plussgrader og kraftig nordvest kuling. Været var en sak, isforholdene ved grendehuset på Eina en annen. Meget vanskelig å holde seg på bena, men jeg trynet bare en gang! 10 cm overvann med blankis på toppen som på de fleste plasser ikke holdt vår vekt. 15-20 cm frossen sørpe og 20 cm hard is under. Dårligste isforholdene jeg har opplevd på denne delen av Einafjorden. Utenfor sundet var vi ikke. Vannstanden var uvanlig lav. Nord for brygga ville jeg ikke gå, for der var råka allerede stor. Arrangørene av ØM bør se på forholdene snarest. Yr.no varsler ikke bedre forhold neste uke. Vel, dette var klaging Del-1.
 Del-2: På 4 timer fikk vi 1 abbor og 3 små sik.
Plan B: Jarenvannet. Der fant vi ei vik bak en odde som ga ly for vinden. Bortsett fra 1 abbor var det det eneste vi fant der på 2 timer. Bra is, men 5-10 cm snø/vann som var greit å gå i. Alt i alt, en dårlig dag.
Nå blir det 2 dager med klargjøring av loppis i garasje og uthus. Det nærmer seg vårsalg her hjemme først, deretter Glåmdals-markedet(se Markedskalender på siden gamle-erik.com i margen).
 Søndag blir det 5-timers på Värmeln i Sverige.
Kyrkviken, Arvika
23/3 -11. Kyrkviken. Onsdagspimpel med ny rekord i antall påmeldte. 59 stk., derav mange norske. Utrolig nok, ingen av de 59 blåste bort! Våren har fått god hjelp av vinden i 2 dager, så nå synes jeg den bør greie resten selv. Ellers var det sol og fin temp. og blank is uten overvann.
Sjøen var ikke så veldig gavmild. Likevel ble de tyngste posene veiet til ca 4,9 og 4,3 kg. Flere andre hadde over 3 kg. Vekta mi stoppet på vel 900 g. Snittvekten ble 1638 g.
Gikk til en plass (dybde 4-5 m) hvor jeg fikk bra i 2009 og der var det bra i ca 1 time i dag. Ble værende i området, bortsett fra noen avstikkere ut på dypet og inn på grundt vann uten å finne fisk. De jeg fikk tok direkte på nedslipp, nesten alle i samme hull. Problemet var å finne fisken, tror jeg. Noen satset på de små nær land, og det var vel de som fikk mest.

Resultatene finner du på www.sfktrekroken.se  Resultat/vinter 10/11 og på www.teamvidarssafir.blogspot.com

Vällen, Häljeboda
22/3 -11. Vällen, Häljeboda. Tirsdagspimpel. 37 påmeldte, derav 11 fra Norge. Våren kom blåsende til oss i dag, men fisken var ikke preget av vårfornemmelser selv om noen lot seg forføre. Flere av oss hadde napp på de virkelig store, men de ville gyte først. Kanskje de vil hilse på oss neste gang? Det er tidligere tatt abborer på nærmere 2 kg i denne sjøen.
Som i fjor slo jeg følge med de som er mest kjent på vannet nordover til innløpet. Der var det bra for ett år siden. I dag ble det fort spredning av oss for det nappet ikke i tomme hull. Jeg og 2-3 til ble værende og lirket med myska. Ellers tror jeg ikke det var noen plass som utmerket seg i dag. De fleste hadde under 2 kg.
Nå skal jeg ut i bua og klargjøre "bombene" til lottad tävling på Kyrkviken i morgen.
DM-Mormyshka. Värmland.
20/3 -11. DM-Mormyshka på Smårissjön, Dömle ved Deje. Nærmere 20 stilte til start i fint vær i vakre omgivelser ved Dömle Herrgård. www.domle.se  Klikk og se!
Stedet ligger ca 1 mil nord for Kil utenfor Karlstad.
 Synd at denne utfordrende og spennende formen for pilking ikke trekker flere ut på isen. Dette var mitt første DM i Sverige. Som medlem i SFK Väst får jeg delta på disse konkurransene.
Mormyshka er det jeg liker best. Pimpelfiske og 10 - 30 kg fisk passer ikke for gamle folk.
DM begynte bra for meg i første feltet; ledelse totalt etter første runde! Men det skal fiskes 2 runder...Andre runde: Jeg satset på høyre hjørne ved utgang. Det ga 1 snørrgjørs. Tok så diagonalen over til andre siden, det ga heller ikke noe særlig med fisk. Det var høyre hjørne på andre siden som leverte varene, men der var ikke jeg med. Så det ble bare en 4:e plass av 6 i HV med plass-siffer 7.
Mye mort og abbor, men utrolig små, stort sett 5 - 20 grammere. Resultatene ligger på siden: www.sfktrekroken.se /Resultat/vinter 10/11, eller på SFK Älvkroken`s hjemmeside/Resultat.

NM-Mormyshka
19/3 -11. NM-Mormyshka. Gjellumvannet, Asker. Arr.: Bærum Sportsfiskere.
30 påmeldte til årets høydepunkt for mormyshka-pilkerne. Som tittelforsvarer, og at mesterskapet skulle gå på mitt favorittvann, hadde jeg som mål en plass på topp-10. Vel, det var moro så lenge det varte; en 100-gram`s abbor på første nedslipp, så var det slutt. 440 g første runde og 200 g andre runde holdt til tredje siste plass! Min første konk på dette vannet uten premie.
Kjempe-abboren(1740 g) til Steinar Olsen gjorde turen til en opplevelse tross mitt dårlige resultat. Største jeg har sett.
 Dyktige pilkere fra Trysiltraktene satte preg på dagen og tok de 5 første plassene uansett klasse! Norgesmester ble Ivar Borthen fra Trysil SFK med Børre Omang fra Åsene JFF på sølvplass, mens Steinar Olsen Trysil SFK tok bronseplassen. Juniormester ble Jørgen Kalfoss fra Åsnes JFF.
Det ble en herlig vårdag med sol og mange varmegrader.

Vänern, Torsviken Bad & Camping
16/3 -11. Onsdagspimpel på Vänern ved Torsviken Bad. 41 betalende i dag. Ole G. og Ruth M. Ramstad og jeg fra Norge. I motsetning til forrige år(se 3/2 -10 i Fiskeblogg 2009-10) var det kanonvær og føre på Vänern denne gang. Fisket ble meget spesielt: Mange fikk lite og ingenting, andre fikk overraskende mye! De som fikk mye studerte dybdekartet nøye og gikk 3-5 km til fiskeplassene. Bl.a. balansepilk på 10-15 m dyp ga mye fisk i dag. Selv brukte jeg myska og tafs på 1-10 m. Resultat: 1 fisk! En av de mest erfarne svenskene ble for første gang på 30(!) år uten fisk! Men det var en knallfin dag uansett på denne delen(Kattviken) av Vänern.
Mest fisk fikk Leif Eriksson med 9504 g som sammen med Jan Jansson ble dagens vinnerpar. Denne uhøytidlige formen for konkurranse(par-trekking) gjør at alle kan få en topp-plass. F.eks. ble det 2:e plass til en uten fisk i dag!
Resultater på www.sfktrekroken.se /Resultat/Vinter 10/11.
Finnskog-kongen på Nuguren
13/3 -11. Nuguren. "Finnskogkongen".  Arr.: Brandval JFF.
Ca 40 kjempet om det flotte trofèet. Vinner og  Konge ble Magne Moløkken fra SFK Raufjøringen med nesten 4,3 kg abbor.
Ca 70(!) cm fin stålis, 25 cm snø, intet overvann, oppholdsvær, skyet, 2 plussgrader, svak vind fra nord og varierende bett. Da er det meste sagt om forholdene. De fleste fisket fra midt på sørenden av sjøen og over mot Skåre/Botner. Der ble det tatt mest i fjor også. Jeg fisket også der. Meget bra første timen, så dabbet det av den neste til kl. 12. Intet napp fra 12 til 13.30, noen små til kl. 14. Det ble 1300 g. Uansett, sjøen er spennende. Bare så synd at føret var for tungt til langtur nordover. Jeg "kjører" fortsatt med myska, må jo toppe(?) formen til NM-mormyshka!
Formen er på bunn, så nå kan det bare gå oppover.
Gjellumvannet, Asker
12/3 -11. Gjellumvannet i Asker. Åpen konkurranse og klubbmesterskap for Asker JFF. Klubbmester ble Filip Nielsen.
Herlig fint vær og temp. og masse folk på dette idylliske vannet. Jeg husker ikke hvor mange ganger jeg har deltatt her, men det er trolig mitt favorittvann nr.1, og premie blir det hver gang. Så også i dag; premien for størst fisk, en gjedde på vel en kilo. Hvert år har jeg tenkt å gjøre runden rundt hele sørenden, skal bare prøve litt til venstre for utgangen først. Der napper det hver gang. Roter rundt der 2 timer, så over mot jernbanen.....og så er tiden ute! Det ble bare 1,2 kg.
 Må kanskje begynne ved Verkenselva, eller Gjellumbekken(?) på motsatt side neste år
Dagens totalvinner Kjetil Johansen fra Arbeidernes JFF fikk 5,3 kg.
 Han brukte pimpel og selvgjort lyskrok. Selv trente jeg med mormyshka med tanke på neste helgs NM-mormyshka på dette vannet.(Må jo forsøke og forsvare tittelen fra i fjor!)
Resultatene foreligger på siden til Oslo Sportsfiskere: www.oslosportsfiskere.no /Isfiske/resultater.
Nysockensjön, Ny Kyrka
9/3 -11. Onsdagspimpel på Nysockensjön ved Ny Kyrka. 35 av oss i dag. 9 fra Norge. Ole G. og jeg dro hjemmefra i snøvær som ga seg da vi passerte grensen. Takk og pris! Men nei du, været kom etter oss. Det snødde nærmest vannrett hele konkurransen. Snøen var bløt, og vi ble bløte. Men fisken nappet og fulgte med opp. Den største på 1257 g! Den hilste på de andre abborene (barn/barnebarn/oldebarn) i posen til Arne Falkenström. Selv fikk jeg bare "tippoldebarn" som ble til ca 1,5 kg. Det rakk ikke til noenting. Vinnervekten ble 10034g. Den fikk Bjarne Larsson(7079g) og Arne Falkenström(2955g). Øvrige res. på www.sfktrekroken.se /resultat/vinter 10/11.
Bergsjön, Allstakan
8/3 - 11. Bergsjön. Tirsdagspimpel. Arr.: Åmotfors AFK. 19 møtte i dag. 3 fra Norge. Mildt og fint vær, men litt vind. 10 - 15 cm snø, men fint å gå i masse skuterspor. Rapportene fra forrige år tydet på tregt fiske, og det slo til. Tror ikke det ble tatt noen over 50 g, og lave vekter ble det også. Selv hadde jeg ca 200 g, men takket være Jan-Olov Jarebo ble det delt 5:e pris til oss med 1062 g. Vant gjorde Outi Pollari og Ruth M. Ramstad med 1669 g.(ca 830 g hver) Nr. 2 ble Erik Backen og Gudrun Gyllström med 1628 g. Sjøen var ukjent for meg. Startet ved en holme, en liten abbor der. Krysset over til vestsiden av sjøen, noen små her og der. Fant ett hull som ga 10 stk. ellers var det en og en og ingen over 20 g. Det skal være stor og fin abbor i vannet om sommeren, men hvor er de om vinteren? Benyttet tafs med enkeltkrok og myska (hvit med røde striper). Tok halvparten på hver.
NM på Sigernessjøen og Vingersjøen
5-6/3 -11. NM - Lag på Sigernessjøen og NM - Ind. på Vingersjøen.
 Arr.:
SFK Raufjøringen
Det blir en kort omtale av dette NM. Egentlig burde jeg glemme hele mesterskapet som ble en gedigen nedtur for meg. Det dårligste siden mitt aller første NM; da var alle i barneklassen bedre enn meg! Nedturen begynte på Sigernessjøen; veide inn vel 300 g. Det fortsatte i dag; veide inn vel 400 g. På Vingersjøen har jeg 2-3 gode plasser. Satset sammen med en til på plassen lengst unna. Der hadde vi fått god "hjelp". Isen i pilkehullene fortalte at området var avfisket de to forrige dagene! Trolig av "private" fiskere. Etter 75 min. og 4 fisk var det bare å gå for plan B og C. Selvfølgelig for sent, der var alle andre.
Tross mine nedturer ble det en skikkelig opptur for arrangørene og de andre medlemmene i klubben. Se alle resultatene på:
www.raufjoringen.no
Etter iskald vind på lørdag var det perfekte værforhold i dag for de ca 260 deltakerne. Litt for mye snø og tykk is, men det er jo vinter.
Jeg benyttet tiden før og etter konkurransene til fotografering. Det ble mange bilder. Mange av disse vil bli overført til nettsiden min. Dette vil ta tid, så vær tålmodige. Skiftet minnebrikke i kamera`et under premieringen i dag, men bildene på ene brikken finner jeg ikke igjen foreløpig. Det gjelder bl.a. bildene fra dagens premiering av årets NC. Begge brikkene ble overført til Raufjøringens pc. Håper bildene befinner seg der. De andre kan dere se på siden "NM ISFISKE 2011" som finnes i margen.

PS.De savnede bildene ligger nå på Raufjøringens NM-Blogg.
Värmeln ved Liljenäs Skola, Värmskog
2/3 Onsdagspimpel på Värmeln. Utgang Liljenäs Skola i Värmskog. Vi ble 38 i dag. 8 fra Norge. Skyet, svak vind, ca 0 grader og 10 til 15 cm snø på isen.
 Det gikk rykter om treg sjø, og det slo til for mange av oss. Men som alltid; noen fikk brukbart med fisk. Mest fikk Saga, som så mange ganger før. Hun er dyktig! Ole Gunnar og jeg ble 3:a og 4:a individuelt. Min par-makker i dag ble Marianne Sundin, vi greide en fin 4:e plass med 3536 g!
 Etter oppturen i går var jeg spent på dagens fiske. Nå har jeg fått igjen troen før helgens NM. Problemet kan bli føret på Vingersjøen. Tror ikke jeg kommer dit jeg vil. Var vel heldig i dag og fant litt grøvre fisk og satte ny pers med en abbor på 1226 g. Kjøpte en 50 mm Brum-pilk av Gunnar Johnsen for noen dager siden og tok storfisken på første forsøk med den! Blir nok å prøve den i NM også. Så bare pass dere!. PS. Det var det ingen grunn til. Se omtale NM 5-6/3 -11.
 Dagen begynte dårlig; borret i stein etter en halv time. Med ei saks fikk jeg rettet opp det verste på eggen, og med full tyngde på boret ble det jo noen hull resten av konken. Fant det tryggest å sette meg midt på sjøen. 4-5 m dyp der jeg fisket. Ikke mer enn 2-3 stk. i hullet, de fleste på myska.
Hele res.listen finner dere her:
www.teamvidarssafir.blogspot.com eller www.sfktrekroken.se  / resultat/vinter 10-11.  Noen bilder på min side Fullscreen-bilder
Glafsfjorden ved Älgå
1/3 -11. Tirsdagspimpel på Glafsfjorden ved Älgå. Arr.: Åmotfors AFK. 24 deltakere, derav 7 norske. 2 kom helt fra Oslo for å fiske på denne populære fjorden. Været var skyet, 4-5 minus, perioder med kald vind, ca 15 cm snø på isen.
  Bent og jeg gikk til en grunne langt uti fjorden. Det var et bra valg i dag. Tafs ga mange, men små. Myska med små bevegelser helt på bunn ga større fisk , men mindre antall. Bent hadde mest fisk av alle, ca 6 kg. Jeg fikk ca 3,4 kg og en opptur etter mange konkurranser med bunnplasseringer.
 Nå blir det spennende på Värmeln i morgen. Faller jeg tilbake, eller fortsetter medgangen før NM til helgen?
Se resultatlisten og andre bilder på min side: Fullscreen-bilder
FM på Landsjøen
27/2 -11. FM Isfiske på Landsjøen i Trysil.
Overraskende mange; ca 50 (!) foretrakk EKTE vintersport fremfor å se Northug gå i preparerte løyper på tv. Det kreves god kondis og armstyrke for å tråkke egne "løyper" i halv meter snø og vann, pluss borre 50 hull i 60-70 cm is også! "Dimman" Nerhagen tok gull med over 7 kg fisk. Gratulerer!
Jeg finner ikke ut hva jeg gjør feil i vinter. Jeg får ikke fisk! Trodde kanskje jeg ikke klarte å lete opp fiskeplassene. Etter dagens konk må jeg innse at det ikke er årsaken. Startet fiskingen på en god plass sammen med dagens vinner som halte opp 15-20 stk. på et øyeblikk, mens jeg fikk 2 første halvtimen, med god hjelp av den ene som datt av nede i hullet og svømte helt opp på isen. Passelig frustrert gikk jeg for plan B; utsiden av holmen hvor jeg før har fått bra fangster. Der satt dagens toer Haugen med 5 kg. Joda, jeg fikk 10-12 stk. der.... på ca 2 timer!! 1100 g og fortsatt rådløs og frustrert.
Øvrige resultater på: www.raufjoringen.no  og bilder på min side: Fullscreen-bilder.
Hemnessjøen, Trøgstad
26/2 -11. Hemnessjøen. Utgang Krageviken. 26 deltakere og ingen kø ved påmeldingen. Årsak: Stevnekollisjoner. Minus: 150 kr i startavg. Pluss: Arrangørene hadde gjort en flott jobb og ordnet med brøyting av fine veier på isen, noe som kom godt med. Fine lotterigevinster. Fin temperatur i snødrevet og villig fisk. Problemet var å finne de stripete. Vinnerlaget var suverene og fant over 18 kg. Jeg fikk 13 stk., 5 "pene" og 8 små ble til vel 1500 g. Jaktet på de store i dag, men fant bare 1 i hullet. Prøvde med myska`n også, men det var ikke flere på samme sted. Fisket i området omkring odden ca 1 km nord for utgang. Får mindre for hver gang der, så jeg må nok bytte plass neste gang. Dagens totalvinner ble Christer Fossen med 7530 g.
Resultatene kommer på www.oslosportsfiskere.no  /Isfiske / Resultater. Noen bilder på min side: Fullscreen-bilder
Hillringsberg, Glafsfjorden
23/2 -11. Onsdagspimpel  Glafsfjorden ved Hillringsberg. 52 (derav 19 fra Norge) møttes til lottad tävling i flott vær (som vanlig på Glafsfjorden). De fleste hadde sett seg ut Tjuvholmene som dagens mål. Et område som gir mye og stor fisk. Det gjorde det også i dag. Flere hadde 100 g som snittvekt.
Jeg gikk, som vanlig, mine egne veier. Og, som vanlig, med dårlig resultat; vel 600 g. Men det går fremover, for i dag ble det endelig köttbullar på loddtrekningen igjen!
Tävlingen vant Inge Bjørn og Kjell-Ove Jensen med imponerende 15,1 kg! Flere norske med hederlig resultat også. Noen er "heldige" med korttrekkingen og andre er "uheldige", men slik er disse onsdagskonkurransene. Og takk for det! Spenningen med hvem som trekker par er vel dagens høydepunkt sammen med det sosiale.
Resultater på: www.sfktrekroken.se  og bilder på min side: Fullscreen-bilder.
Glafsfjorden, Ingestrand
20/2 -11. Glafsfjorden ved Ingestrand. For 5:te gangen på rad i år ble det strålende sol og flotte forhold på fjorden. 42 startende fra Sverige og Norge. De beste svenskene var på SM, så da benyttet nordmennene anledningen! Tommy, Jim og Tom Rune (alle 3 fra Raufjøringen) tok de 3 første plassene i HS og May Leikåsen vant dameklassen. Boje Eriksson reddet svensk ære med seier i HV. Ole Gunnar på 2:e plass.
Jeg bestemte meg for å prøve nye plasser idag og gikk sørover fra utgangen. Etter 3 timer og 3 kvarter hadde jeg 2 små abborer! I siste hullet fikk jeg 5 til, men ble sist av 21 i klassen og trolig sist totalt. Så nå er det fullstendig KRISE! Ikke finner jeg fisk, og ikke vinner jeg köttbullar på loddene! Bunnen er nådd. Slipp ned en Brum-pirk og dra meg opp igjen! Det blir garantert dagens største gørr-gjørs.
Resultater på www.sfktrekroken.se /Resultat/ Vinter 10/11 og bilder finner dere på min fotoside Fullscreen-bilder
Årsmøte Raufjøringen
18/2 -11. Årsmøtet ble avholdt på Taverna, Kongsvinger. 13 medlemmer tilstede. Vanlige årsmøtesaker pluss opplegget rundt NM i isfiske som vi arrangerer 5 og 6 mars ble behandlet. Fordelingen av oppgaver og andre praktiske ting ble gjennomgått og styret har tydligvis alt under kontroll. Møtet ble gjennomført på under 2 timer.
Fiskevik, Nysockensjön
16/2 -11. Onsdagspimpel på Nysockensjön ved Fiskevik. 41 deltakere (derav 11 fra Norge) møtte opp i gråvær og 6-7 minusgrader. Kald vind gjorde forholdene litt verre for de som ikke satt i ly. Fremmed vann for meg, men hadde funnet en lovende plass på kartet og gikk dit. Jo, det begynte bra; første fisk en abbor på halv kg. Ble værende der, men fikk ikke opp flere store. Men de var der med sine små forsiktige napp. Plukket noen 20-30 grammere her og der. Ble 1,1 kg til slutt. Fisket på 3 m dyp, men skulle flyttet meg 50 m til der Arnstein og Bjørn satt. Der var det fisk på 1-2 m. Holdt øye med Niklas, Fjellis og Tommy som var på "langtur" rundt sjøen. Tre mørke flekker som flyttet seg hele tiden, uten å finne noen gromplass. Men, som alltid, noen fant bra med fisk i dag også. Nesten 5 kg ble dagens vinnervekt som Boje Eriksson fikk opp. Tett fulgt av Pål Fjeld med 4,7 kg. Ingen av oss 6 Raufjøringer kom over 2 kg i dag. Alle resultatene finner dere på www.sfktrekroken.se Resultat/vinter10/11 og noen bilder på undersiden Full screen bilder som du finner i margen.
Brevik-nappet på Ränken
13/2 -11. Brevik-nappet for 35:e gangen. Dagen begynte med minus 26,5 grader. Noe som trolig er årsak til kun 85 deltakere. Det vanlige er 150 - 200. Håper de hjemmeværende hadde litt medfølelse for oss "trassige" isfiskere! Været ellers var bra selv om solen ikke greide å bryte gjennom frost-tåken før kl. 15.
Etter slitet i fjor var jeg bestemt på å fiske i utgangs-området i år. Et sted som var ukjent for meg, og tydligvis også for abboren, for det var ikke mange borrene der. For å illustrere dette tar jeg med denne historien: Vi var vel 10 - 15 på området da en av oss "anviser" og drar opp en liten fisk. 4 mann flytter nærmere og borrer. Etter et kvarter sier den ene resignert: Det var nok bare èn her...!
Jeg greide å få opp 5 stk. og 170 g på 4 timer. En bedring fra i fjor; 1 fisk 16 g. Les om den dagen og om det uvanlige styret i Breviks SK: Se 20/2-10 i min Fiskeblogg 2009-10.
Størst fisk idag fikk Pentti Oksa; en abbor på 746 g. Og det var den eneste han fikk på denne sjøen som huser mye storfisk. Ikke uvanlig med abbor på 1500 g og oppover her. Men det må letes, og atter letes, ofte på 15 -20 m dyp. Fordel å være litt lokalkjent. Kjent er Kjell-Ove Jensen som ble dagens vinner med 4888 g. De som fikk mest fisk gikk nordover eller over på andre siden.
Brevik-nappet anbefales. Spennende vann og flotte premier til alle som får fisk. Så ta turen hit neste år.
Resultatlisten finner dere på denne siden: www.sfktrekroken.se /resultat/vinter 10/11.
Bilder fra dagen i mitt Fotoalbum 2010-11.
Nordbytjernet, Jessheim
12/2 -11. Nordbytjernet, Jessheim.
Trolig ca 150 møtte til en kald vintermorgen på tjernet. Minus 18 grader kl. 09 (28 på Galterud kl.08 og 30 i Nord-Odal) ble til noen få grader utover dagen. Det ble en riktig så fin dag i strålende sol og lite vind. De minste benyttet akebakken også.
Nå er det ikke dette tjernet som gir de største fangstene. Fra vinnervekt på 3,3 kg ifjor til 2,1 kg idag. Noen pene mort ble det tatt. Ellers vet jeg ikke hva som ble dagens største fisk. Den kunne kanskje jeg fått? Hele 3 ganger slet stor fisk av 0,14 sena mi. Nå er det tilbake til 0,18 - 0,20! (Det er i hvertfall nødvendig på Ränken i morgen.) De fleste abborene som ble tatt idag var på ca 5 gram!
Jeg fisket 1 time like ved dagens vinner uten å finne flere enn 4-5 små abborer. Flyttet til en plass hvor jeg tidligere har fått flere store. Rakk å få opp noen mort før en storfisk tok med seg den eneste "diamantkrok"-tafsen min. Den er bra på morten. Jeg endte opp med 315 g og langt unna premie.
Resultatene kommer på hjemmesiden til Villmarksbutikken, trolig på mandag. Bilder fra dagens konkurranse i mitt Fotoalbum 2010-11.
Klässbol, Glafsfjorden
9/2 -11. Klässbol, Glafsfjorden. Onsdagspimpel med fantastiske forhold! Alt var topp idag; sol, temperatur, forhold på isen, bett,- og oppmøte(56 stk.). Tror det var 16 fra Norge. "Værstingene" fra Raufjøringen gjorde det meget bra, men så gikk de langt og brukte 55 min. på returen. Niklas Strengelsrud hadde dagens høyeste vekt med 11,8 kg. Selv startet jeg 500 m til høyre for utgang og ble alene i det området. Fikk 2,5 kg. En bedring fra i fjor da det ble ca 1,8 på samme plass. Ble 12:e og siste premie idag sammen med Rolf Axelsson. Mange tomme hull, men der det var fisk tok den alt som ble servert. Tok alle på bunn på ca 5 m dyp. Forsøkte høyere i vannet og på andre dyp uten hell. Noen 2-300 grammere, men mest 10-20 grams. Bilder fra dagens samling i mitt Fotoalbum 2010-11. Resultatene kommer på: www.teamvidarssafir.blogspot.com og/eller www.sfktrekroken.se
Lyseren. NC-6
6/2 -11. Lyseren. NC-6. Arr.: Gjerdrum JFF. 128 startet på denne fine vinterdagen. Fint vær, fint føre på isen, flotte premier, flotte gevinster til utlodningen og ikke minst; masse fisk! Hele 453,5 kg! Snittvekt 3542,7 kg. Senioren Arild Eskildsen fra Trøgstad JFF fikk mest med 10,1 kg. Min plass langt sør i sjøen var ikke den beste. Jeg fikk 2834g og er vel ikke fornøyd med det. Fikk de fleste på 5-6 m dyp og på tafspilk med myska. Men det var for mange "tomme" hull. Passerte sikkert mange fine fiskeplasser på vei ut! Det ligger an til å bli min dårligste sesong på isen hvis jeg ikke skjerper meg. Jeg hadde jo mye bedre plasseringer da jeg begynte med konkurransepilking for 12 år siden. Men det er ikke blitt mindre moro for det, så dere blir ikke kvitt meg! Dagens resultater finner dere her: www.raufjoringen.no  og bilder i mitt Fotoalbum 2010-11.
Gjølstadfjorden, Glomma
4/2 -11. KM i lakefiske på Gjølstadfjorden i Glomma. Raufjøringens klubbmester ble Magne Moløkken med 6 laker og 2320 g. 10-15 voksne og barn var på isen ikveld. 2-3 minusgrader, stjerneklart og litt nordlys sørget for at det ble en fin kveld. Alle lakene (10 stk.) ble tatt på samme området og på 8-9 meters dyp tror jeg. Der jeg satt var det 5-6 meter og ingen lake. Noen bilder i mitt Fotoalbum 2010-11. Resultater på www.raufjoringen.no
Mellan-Svan, Svanskog
2/2 -11. Onsdagspimpel på Mellan-Svan i Svanskog. 35 startende (derav 5 norske) denne knallfine dagen med blank-is, sol og noen varmegrader, pluss en akseptabel vind. Fisken var en anelse vanskelig, men noen får jo mange uansett. Høyest vekt hadde Östen Gustavsson med ca 4,6 kg. Selv fikk jeg litt over 1 kg. Sammen med Tommy (2657g) ble det en 6 pr. Takk til Tommy for det! Fjellis(2134g) delte 5 pr. Jeg fikk de fleste på 8 m dyp. Benyttet tafspilk med myska og maggot. Det var for dypt med enkel myska, for på grunt vann hadde jeg ikke napp. Fikk ca  3/4 kilo i ett hull, så 2 timer som ga 1 fisk. Mange hull og leting. Flyttet dit Ole G. satt siste halvtimen og tok noen der. Resultater på www.sfktrekroken.se  og på www.teamvidarssafir.blogspot.com  og noen bilder i mitt Fotoalbum 2010-11.
Optisk forbedring!
31/1 -11. Besøk hos Bågen i Charlottenberg.
3 år siden sist, så nå var det tid for oppgradering av brillestyrke. Meget fornøyd med service og priser hos Bågen! Optikeren i Kongsvinger ville ikke selge briller til meg, for da jeg ba om time fikk jeg til svar: Du skal ikke hit før neste år.! Vel, takk for meg.

Forhåpentlig vil jeg se mange flere napp nå.
Glomma, Galterud
30/1 -11. Glomma ved Galterud. Arr.: Odal SFK. Pilkekonkurranse hvor all fisk unntatt gjedde telte. Og det ble tatt mye mort og hork av enkelte, mens andre hadde bare abbor. Været var fint og tempen likeså. Isen ca 50 cm. Trolig omkring 50 deltakere. Dagens mester ble Per Erik Hellerud(bildet) fra Eidsvoll Skog JFF med vel 5,2 kg, med Raufjøringene Tommy Strengelsrud og Jim Bekken på plassene bak. Barneklassen ble vunnet av Arne Markus  Østli fra Odal SFK. Vidar Komperud nr. 1 i VH. May Leikåsen vant VD og Lasse Rudshaug Junior. Res. kommer på www.odalsfk.no og www.raufjoringen.no Bilder i mitt  Fotoalbum 2010-11.
Største fisken fikk Einar Vesterheim: abbor 715g. Selv endte jeg på 965 g som gjenspeiler mitt nivå på isen: en fisk her og en fisk der....
Onsdag blir det Mellan-Svan i Sverige. En sjø som pleier gi bra fangster, men jeg har ikke vært der før. Fredag er det KM i lakefiske på Gjølstadfjorden i Glomma. Søndag NC-6 på Lyseren. Gleder meg!
Sagtjernet, Elverum
29/1 -11. Sagtjernet, Elverum. Mormyshka-stevne. Arr.: Trysil SFK. 28 myskere startet på dette vanligvis villige tjernet. Det var langt fra villig idag. Etter første runde på 2 timer var det 13 som ikke hadde fisk! Ruth M. Ramstad tok ledelsen etter den runden, men i andre runde var hun blant de som blanket. Jeg fikk min ene abbor i den runden. Thomas Ødegård fikk mest da, men ingen i første runde. Den endelige res.lista vet jeg ikke enda, men Ivar Borthen vant Senior, Ole Omang Veteran og Per Martin Tenåsen(bildet) vant Junior. Det var de som fant brasme, og som fikk fisk i begge runder, som gjorde det best. Lite abbor og mort ble tatt. Slik som utregningen er i myska-serien er det et must å få fisk i begge omganger pga. plass-siffer. Så blanker man i en runde er løpet så godt som kjørt. Ellers var det for kaldt idag og pilkehullene frøs igjen. Og på så lite område får man ikke gått seg varm heller, så jeg frøs hele dagen.
Resultatene kommer trolig her: www.raufjoringen.no  og noen bilder i mitt Fotoalbum 2010-11
26/1 Hungvik, Glafsfjorden

26/1 Onsdagspimpel på Glafsfjorden ved Hungvik. 39 (derav 12 fra Norge) møtte opp denne kalde vintermorgenen. Minus 16 ved utgang, men en sol i ferd med å stå opp lovet bedre temp. utover dagen. Det ble en riktig fin dag på Glafsfjorden med fint føre og bra fangster for de fleste. Mest fikk Finn Erik Lerdalen med utrolige 17,293 kg! Han, Tommy og Fjellis dro på "langtur", ca 4km, til en lovende plass ved noen øyer langt ut i fjorden. De kom tilbake med ca 30 kg!
Selv fisket jeg sammen med 10 andre på en grunne ca 800m fra land. 2 til 10 m dyp. Mest smått iblandet noen bonusfisker. Jeg endte opp med 1889 g. Sammen med Saga Gustavsson som hadde 4247 g fikk vi en 7 pr. Takk til Saga for det!
Ole G., Ruth, Odd Arne og Åge R. satt på med meg. Pål og Bent møtte opp fra Eidskog. Arnstein og Bjørn fra Nes. Pluss de tre tidligere nevnte som møtte fra Raufjøringen. Resultater kommer her:
www.sfktrekroken.se   og noenbilder i mitt Fotoalbum 2010-11

Storsjøen, Nord-Odal
23/1 -11. Storsjøen. Arr.: Odal SFK. Ca 80 ville være med idag. Ekstra gledelig med mange barn på isen.
Føret var vel som forventet; stedvis tungt, men også flekker hvor skaren bar de letteste. Været var bra, med noen få minusgrader og litt sol.    Jeg ventet brukbart bett og trodde derfor at andre fikk bra med fisk. Første timen fikk jeg ingen fisk. Andre timen tok jeg mange, men så dabbet det av og jeg flyttet nærmere Engholmene. Det var dumt....Fikk vel en eller to siste timen. Andre fikk fortsatt fisk på området jeg forlot. Men jeg får vel være fornøyd med 1470g og 7 pl. av 21 i klassen selv om det var myska-forhold, som jeg liker best.
Beste området idag var Trøsi-grunna selv om det var mest smått der. Tom Erling Haugen ble best med nesten 4 kg.
Resultatene finnes på: www.odalsfk.no  og www.raufjoringen.no  og bilder i mitt Fotoalbum 2010-11
Södra Hyn ved Karlstad

22/1-11. Södra Hyn. Arr.: Solstadsfiskarna.
34 møtte opp til en fin dag på lettgått is og fiskerik sjø. Totalvinner ble ÄH veteranen P-O Edvardsson fra Forshaga AFK med 10.307g foran HS Tomas Wennberg, Solstadsfiskarna som fikk 9830g. Selv ble jeg nr.4 av 11 i ÄHV med 4385g, noe jeg er meget fornøyd med på fremmed vatn. Brukte som vanlig gull-myska agnet med larver og hvit maggot. Sjøen var grunn og jeg fisket på 1,5m. Mange ble tatt oppunder isen. Gikk ca 2km til sørenden hvor det var 12 andre også. Deltok for min svenske klubb SFK Väst. Jeg fikk behagelig skyss 15 mil hver vei med Ole Gunnar og Ruth M. Ramstad. Ole G. ble nr. 3 i HV med 4835g og Ruth nr. 1 DV med 2427g. En bra dag for oss tre fra Kongsvinger. Resultater: http://www.sfktrekroken.se  /Resultat/vinter 10/11. Bilder i mitt fotoalbum 2010-11

Glafsfjorden, Jössefors

19/1 -11. Onsdags-pimpel på Glafsfjorden ved Jössefors utenfor Arvika. 40 (derav 6 fra Norge) kom for å være med på Glafsfjorden  denne flotte vinterdagen. "Piggsko" har ikke vært et tema hittil i vinter, men heretter får de plass i bilen. Skøyte-is idag! Ca -8 grader, strålende sol og litt vind.
Ikke alle fant mye fisk, men det gjorde veteranen Saga Gustavsson(bildet)! Hele 10.023 gram dro hun opp og knuste alle oss andre. Grattis! Ole G. Ramstad imponerte også med 5605g og 2 pl. individuelt og i par med Bo Nilsson. Gratulerer Ole G.! Lenge siden du fikk så mye. Selv er jeg også fornøyd med 4375g. Denne gangen var det jeg som var "uheldig" med par-trekkingen, men slik er onsdags-pimpeln. Mange ganger har jeg hatt lite, men blitt "reddet" av makkeren.
 Fant en lovende plass på kartet og gikk dit. Et bra valg. Vi var 8 som begynte der, men de andre forsvant en etter en med lite i dunken. "Gull"-myska med hvit maggot var tingen idag. Gjerne oppunder isen. Dagens bilder i Fotoalbum 2010-11 og resultatene finner du her: www.sfktrekroken.se /resultat/vinter 10/11

NC nr.5 Søndre Åklangen
16/1 -11. NC nr. 5 på Søndre Åklangen. Arr.: Eidskog JFF. Meget bra oppmøte med 88 deltakere i fin temperatur, men grått vær og tungt føre.
Som ventet ble dagen en kamp for grammene. Eller skal vi si tusendelene? For det var ikke mange som kom over ett kilo idag. Men noen er flinkere enn andre til å lete opp fisken. Jeg var blant de andre med mine 2 fisker og 112 tusendeler. Det er ikke bare småfisk i S.Å. for flere hadde stor fisk også. Jeg prøvde som vanlig "alt mulig", til ingen nytte. Vant totalt gjorde Finn Willy Eriksson fra SFK Raufjøringen. Lagkonkurransen ble vunnet av Gjøvik & Toten SFK (se bildet). Fullstendig resultatliste finner dere på: www.raufjoringen.no og bilder nederst i mitt Fotoalbum 2010-11.
Backsjön, Gunnarskog
15/1-11. Backsjön, Gunnarskog. Arr.: Åmotfors AFK. Triangel-konkurranse(Jössefiskarna - Åmotfors AFK - SFK Väst) og 3:e konk. i SFK Väst serien.
Backsjön skal normalt være en "gavmild" sjø, men ikke idag. Vinnervekt under 2kg og de fleste vektene under 1kg. Selv hadde jeg 7 stk. og 252g. Dette var min første konk. for min nye klubb SFK Väst. Jeg fisker jo mye i Sverige, så det føles riktig å delta for en svensk klubb som fra før har mange norske medlemmer.
 Det var for meg mange ukjente navn og ansikter idag. Resultater og antall deltakere vet jeg ikke, men det kommer vel på siden til Åmotfors: www.amotforsafk.se Resultatene fra SFK Väst-serien finner du på http://www.sfktrekroken.se /Länkar/SFK Väst.

Bra vær med ca 6-8 minus og lett snøfall. Noen områder med overvann og 20cm snø. Ellers var det fint å gå.  20 bilder fra dagens samling finner du i fotoalbum 2010-11.
Onsdags-pimpeln igang!

12/1-11. Ingestrand på Glafsfjorden ved Arvika. Den populære onsdags-pimpeln hadde sesongpremière idag med 34 deltakere i flott vintervær. Noen få minusgrader og 5-10 cm snø på isen og lite overvann. For de som ikke kjenner til denne uformelle formen for pilking: To og to pilkere danner par. Det paret som har høyest sammenlagt vekt får 1:e plass osv. Det benyttes 2 kortstokker, og de pilkerne som trekker likt kort danner par. Ingen klasseinndeling. Det trekkes kort FØR veiing. I dag vant Boje Eriksson (med dagens høyeste vekt 5921g) og jeg (2413g) =8334g, nr.2 ble Sven-Erik Holmberg (3284g) og Inge Björn (4605g) =7889g, nr.3 Sven Gustavsson (404g) og Arne Falkenström (5117g) =5521g. Så her kan en som har en dårlig dag få en fin premie! Det var 6 norske med idag. De eldre er forståelig nok i overvekt på en onsdag, men her er det ingen aldersgrense hverken opp eller ned. Vi blir alltid godt mottatt av våre svenske venner, og har det sosialt og trivelig. Loddsalg med matnyttige gevinster er det også. Kalle Abresparr er dyktig leder på alle disse konkurransene. Info og resultater finnes på Kalles side: www.teamvidarssafir.blogspot.com og på www.sfktrekroken.se  Noen bilder fra dagens samling finner du i mitt fotoalbum 2010-11.

Stokkevannet 9/1 -11 NC nr.4
9/1 -11. Stokkevannet. NC nr.4. Arr.: SFK Pimpel Sør. 75 deltakere skulle kjempe om de store vektene på dette løfterike vannet. Det var vel bare vinneren av dagens tippekonkurranse som var forberedt på lave vekter. Han tippet vinnervekten til å bli så lav som 3321g, og vekten ble 3342g! "Pilkekongen" og veteranen Åge R. Nilsen fra Brandval JFF var best idag på meget vanskelig føre og kresen (værsyk?) fisk. De aller fleste var nok litt skuffet over sine fangster. Deriblant jeg, med første napp etter 90 minutter. Begynte ved den lille holmen rett ved utgang. Flyttet så mot vestsiden. Deretter til området helt nord i vannet. Prøvde som vanlig div. myska`er, men de ville ingen ha. Måtte bite i det sure eplet og slippe ned en tafs. Ja takk, sa fisken, men det var for sent. Rakk å få opp 11 stk. og 388g. Det var mange forskjellige fiskerapporter å høre etter inngang. Noen fikk bare på myska, andre bare på tafs, noen på pimpel(!) og noen fikk ingenting på noe, noen mistet mange fisker, mens andre mistet både fisk og redskap. Mest uheldig var en dame som mistet en hel pose med verdifullt utstyr i vann/snø-slapset på isen. Håper en ærlig finner leverer det til arrangørene.
 Det var meget tungt å ferdes på isen idag. Likevel var det mange som gikk 2 km til sørenden. Ellers var det bra spredning langs vestsiden av sjøen. Ingen på østsiden som består av en bratt fjellvegg hvor det aldri er noe å få.
 Dagen vil vel best huskes for et premiebord verdt flere ti-tusen kroner og et enormt gevinstbord til utlodningen. Hele 5 fruktkurver og et isbor + mengder av andre gevinster. Et nytt innslag på pilkekonkurranser var: "Tipp dagens vinnervekt", med et flott isbor som premie. Alt, unntatt veiing av fangster, foregikk inne i en blikkenslagerbedrift(noe som fremkommer på bildene i mitt fotoalbum 2010-11). Det hele ble et vellykket og meget godt gjennomført arrangement av SFK Pimpel Sør. Det ligger mye "usynlig" arbeid bak denne dagen!
Fullstendig res.liste finnes på www.raufjoringen.no og påwww.pimpelkonk.blogspot.com  Se bilder fra Stokkevannet i mitt fotoalbum 2010-11
Sulviken 8. januar -11

8/1 -11. Sulviken i Glafsfjorden. Arr.: Jössefiskarna. 50 møtte opp til dyst i snøværet. Bildet: Dagens yngste, Johannes Lindgren, SFK Trekroken vant klassen YHJ med 930g. Best totalt ble HS Tarmo Kokko, også fra Trekroken. Han fikk 3865g. Norsk seier i HV med Bjørn Skogseth på topp med 3310g. Selv fikk jeg 1166g som bare holdt til en 11.plass i den klassen, og Ole Gunnar Ramstad nr.6 med 1810g. Jeg gjorde det bra på Sulviken ifjor, men byttet fiskeplass iår. Feil taktikk igjen, men jeg fikk mest på den hvite selvlysende myska`n iår også. Agnet med hvit maggot. Ellers var det tungt å gå, med en del vann og snø på isen. Redningen ble som så ofte før: Köttbullar på loddkjøpet! De er allerede oppspist. Alle resultatene finner dere på www.sfktrekroken.se /resultat/vinter 10/11. Noen bilder i mitt fotoalbum 2010-11.(se margen).

2/1 - 11 Skattkärrsviken

2/1 - 11. Skattkärrsviken ved Karlstad. Arr.: SFK Wasa. 35 møtte opp til en solrik vinterdag med 5-7 minusgrader. Karlstad er jo kjent for sin sol! Det norske "landslaget" som besto av Ole Gunnar og meg hadde ikke mye å stille opp med mot drevne svensker på hjemmebane. Men det er alltid trivelig i Sverige, og ingen er sure når vi får lite fisk! Vi hadde en fin dagstur til et spennende vann. 5 - 10cm snø på ca 25cm is. Ole G. ble nr. 8 med 1621g og jeg nr. 11 med 1253g. Karlskoga AFK tok 3 av 4 klasse-seiere. Vant totalt gjorde Herr-veteranen Yngve Embretsen(bildet) fra Karlskoga AFK med suverene 10374g. Han fikk ca 9kg i ett hull! Se 8 bilder i mitt Fotoalbum 2010-11. Alle resultatene: på www.sfkwasa.se/Tävlingar/resultat. Og på: www.sfktrekroken.se /resultat/vinter 10/11

Steinreien NC nr.3

26/12 - 10. Steinreien. Arr.: Brandval JFF. NC nr. 3 ble gjennomført i surt vintervær med skiftende vind og dårlig bett. Heldigvis med levelig temperatur på ca 6-8 kalde. 30-35 cm is, og det samme med tørr snø. Totalvinner ble senioren Finn Willy Eriksson med 2190g. Hele res.listen finner dere her: www.oslosportsfiskere.no /isfiske/resultater, eller www.raufjoringen.no  Bildet: Dagens representant for de vær-tøffe og flinke ungdommene er juniorvinner Rolf Magnus Grenberg fra Åsnes JFF.  For min egen del så er jeg ikke hverken tøff eller flink. Bare 480g fisk og stivklaka fingre lover ikke godt for resten av vinteren. 3 små pinner etter 2 timer. Resten fikk jeg i "gamle" hull på nordsiden av storsteinen midt på sjøen. Takk til en fisker fra Trysil for de hullene! Fisket som vanlig med myska. Tror utfordringen i dag var å finne fisken. Jeg begynte på nordsiden langs veien, hvor det aldri er noe å få om vinteren. Det var det heller ikke i dag! Det er nok feil taktikk å være "stønet", som svenskene sier.  Noen bilder i fotoalbum 2010 - 11.

Skumsjøen NC nr.2

19/12 - 10. Skumsjøen ved Gjøvik. NC-stevne med ca 90 deltakere i ufyselig vær. Vi fikk oppleve en for oss ukjent side ved denne sjøen: vinnervekt under 3 kg! Selv fikk jeg 520g og kom nesten nederst på listen i VH. Torild Langerud fra Raufjøringen imponerte med dagens høyeste vekt 2995g og slo dermed alle "værstingene"! Jeg brukte faktisk samme redskap som Torild uten hell. Alle resultatene finner dere her: www.gtsfk.no   Etter to nokså bra konkurranser for meg hittil i vinter kom nedturen i dag. Men på vei hjem i snødrevet ble det en opptur med norsk EM-gull i håndball! Jeg fikk sitte på med Ole Gunnar og Ruth etter brann i min egen bil. Mandag henter jeg en annen bil i Oslo.

Rangsjön 11 des. - 10
11/12 - 10. Rangsjön ved Bograngen. "Lusse-nappet". Litt dårlig oppmøte på en fin vinterdag med 6-8 grader og bra med fisk. 10cm snø og lettført på isen. Spennende sjø med masse fiskeplasser. Resultatene er ikke på nett enda, så jeg nevner bare at det ble mange vekter på fra 2 til over 5kg. Selv fikk jeg 2,5kg, noe som bare holdt til en upremiert 4 pl. i ÄHV. Åge R. ble nr 2 i ÄHV. Ole G. nr. 2 i HV. Jeg fisket kun med myska. 4-5 forskjellige farger. Varierte med rød og hvit maggot og larver. Alt var like bra. Mest fisk i småviker og på 1,5 til 2 meter dyp. Noen gikk høyt i vannet, men de fleste nær bunn. Selv om det ikke ble premie gikk det mye bedre på loddkjøpet idag. Kjøpte 8 lodd og stakk av med begge gevinstene (kr. 150 og 100)! Åge og jeg fikk behagelig skyss med Ole G. bak rattet. Resultatene kommer trolig på: www.sfkalvkroken.se  Se også noen bilder (pluss resultatene) fra Rangsjön på: www.teamvidarssafir.blogspot.com og i mitt fotoalbum 2010 - 11.
ENDELIG!

5/12 - 10. Konkurranse på Eltsjøen i Trysil. Endelig i gang med sesongen for min del! Mange av de andre har pilket både 2 og 3 uker allerede. Det var vinterlige forhold med minus 12 og lett snøvær på sjøen. God is og bra bett. Suveren vinner ble Thomas Ødegård, Gjøvik & Toten SFK med 8,8kg. Selv er jeg meget fornøyd med 2. plass i V.H. bak Åge R. Nilsen. Med smått og stort var det vel 40 som deltok.  Therese Larsson Jernberg(bildet), som vant barneklassen, får være dagens frontfigur og representant for den yngre garde. Hun er ikke redd noen kuldegrader og har vært en aktiv fisker både sommer og vinter i flere år. Som vanlig benyttet jeg mormyshka. Begynte med en "gull" 6-kant som fristet en større fisk i første hullet. Dermed var den borte! Byttet til en mørk burgunder som jeg brukte resten av konkurransen, agnet med rødt. Tok nesten all fisken oppunder isen på 2-2,5m dyp. Fullstendig res.liste finner dere på Raufjøringens side. Se margen. Noen bilder i fotoalbum 2010 - 11.

Nå venter jeg på isen........og nissen!

Oktober/november. Mens jeg venter på isen og en litt mer "omflakkende" tid, og det nærmer seg jul som er tiden for ettertanke, samvær med familie og takknemlighet, går tankene 50 år tilbake i tid:
 Starten på mitt omflakkende liv på sjøene.
 (Men det var en annen størrelse på sjøene den gang,....og en annen aktivitet!)
Min første jul hjemmefra ble spesiell.
 Julaften 1959 ankom min første båt M/T "Boheme" London. Alle som hadde fri ble invitert til Den norske Sjømannskirke 1.juledag. Det var en brokete forsamling av fastboende nordmenn, gamle uteseilere og unge førstereisgutter, som overvar gudstjenesten og etterfølgende samvær i kirken.
For en "førstereis" var dette første møtet med sjømannskirken og presten en forunderlig opplevelse. En kirke hvor man kunne kjøpe kaffe og vafler, lese Glåmdalen, skrive brev hjem, prate med presten som en kamerat, og være velkommen i beruset tilstand, ga et helt annet inntrykk enn den virkelighetsfjerne kirken hjemme!
Den eneste kontakten de gamle "uteseilerne" hadde med Norge var ofte sjømannskirken. Noen av disse "fortapte sønner" hadde, av forskjellige grunner, ikke vært hjemme på 10-20 år. I sentimentale stunder kunne de med overbevisning i stemmen si: "Neste gang båten kommer til Europa skal jeg hjem".... Det var bare vi unggutter som trodde på det.

Lille julaften året etter var vi på vei nedover Mississippi med oljelast til Tyskland. Ved utløpet av denne mektige elven skjedde det som alle sjøfolk frykter. Kollisjon hvor tankskip er innblandet. På radarskjermen dukket det opp et skip på vei mot oss i tåka. "Maskintelegrafen" signaliserte "Full fart akterover".... gang på gang. Vi hørte den tydlig der vi samlet oss på akterdekket. Vibrasjonene fra en kjempende skipsmotor i revers spredte en følelse av uhygge blant mannskapet. Tiden sto stille......"Nå smeller det", sa pumpemann Torbjørn fra Gjøvik(en av uteseilerne). Og smalt gjorde det! Vi stirret fremover i tåkehavet, uten å se lengere enn til midtskips. 5 meter bak baugen ble vi truffet av den amerikanske tankeren "Osean Ulla". Det ble et skikkelig hull som gikk helt inn til ankerspillet som ble ødelagt. Heldigvis ble det ingen skade på mannskap eller fulle oljetanker. For egen maskin tok vi oss oppover elven igjen til New Orleans, med verkstedopphold, dempet julefeiring og besøk på sjømannskirken der.
Hullet ble midlertidig spjelket med kraftige stålbjelker, hvoretter vi med redusert fart gikk den lange veien til Rosenberg mek. verksted i Stavanger for et lengere opphold.

Det endte godt den gangen, men vel et år senere var tragedien et faktum. M/T "Boheme" var igjen på vei nedover Mississippi. Denne gangen var det en bensinlekter som var  "motstander". Nevnte Torbjørn(han hadde fremdeles ikke reist hjem) var en av de 20 som omkom i flammene. "Skjebnen" ville at jeg skulle bytte båt noen mnd. før ulykken.

En tredje julaften som huskes godt(denne gang pga varmen) var ombord på T/T "Borgholm". Vi passerte "Helvetesporten" på vei inn i Rødehavet, et av de varmeste strøk på Jorden, med 40 grader i skyggen. Det var ikke mye som minnet om norsk jul med snø, kuldegrader og alt det andre som hørte julekvelden til, der jeg gikk vakt på fyrdørken hvor det var 50 grader. Som unggutt langt hjemmefra var det ikke rart at tankene var hos familien som feiret jul der hjemme på Hokkåsen.

Vel hjemkommet etter en del år i utenriksfart søkte jeg jobb på en lokal bedrift. "Nei, sånne "omflakkende" personer har vi ikke bruk for her, og dessuten er du ikke gift!", var svaret jeg fikk av sjefen.
Rett nok hadde sjølivet vært omflakkende, for man ligger da ikke ved kai hele tiden, men ubrukelig og mindreverdig som sjømann og ugift har jeg aldri følt meg!

Vel, dette handlet ikke direkte om fisking, men for meg mer om takknemlighet for at jeg lever og får være sammen med dere i denne herlige omflakkende hobbyen!

SITAT:
Fiskefeber er en uhelbredelig lidelse. Det eneste de pårørende kan gjøre er å sørge for at pasienten har det bra!

Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.